Det låter grymt knasigt – men är du sugen på att grisa på riktigt så finns det snart ett ställe för dig. ”Pignic” i London är ett minigris-café som väntas blir väldigt populärt.
Sugen på att få en kombinerad djur-latte-upplevelse? Då ska du styra kosan mot London i maj. Då kommer det finnas tillfälle att få en garanterad ”sötchock till latten när du kelar med minigrisarna.
Evenemanget som kalls för ”Pignic” är en del av den senaste trenden i väst där man har levande koncept på sina caféer och barer. Grisfesten organiseras av en söksajt tillsammans med olika välgörenhetsorganisationer och även om det låter ”svinsött” – så finns det en allvarlig tanke med det.
Konceptet uppkom efter det att kändisar som Paris Hilton gjort det trendigt att äga en minigris – men att svinen även övergavs på löpande band av ägare som tröttnat.
Pignic kommer att pågå mellan 21-25 maj.
Är du inte en person som gillar att tryna med grisar finns det alternativ. Djurtrenden är het i London och i maj så öppnar stans första räv-café. Stevie the Fox heter det och det kommer att var öppet på helger på ”en hemlig plats”. På caféet kommer man att få kela med Stevie och hans fem tama syskon.
Är du istället ute efter en slöare och tamare tillvaro har London även ett katt-café av bästa slag. Lady Dinah’s Cat Emporium är stadens äldsta av sitt slag och där kan man verkligen ”spinna loss” med en kopp te i handen och en katt i knät – eller varför inte ta en jamare. Bra avkoppling om man tillbringat hela dagen på fot i den brittiska huvudstaden.
Andra exempel på inrättningar med ”djur-teman”
Pengin no Ira Baa
Vad sägs om att dricka drinkar ackompanjerad av en flock pingviner? I Japan finns det inte bara en – utan minst fyra olika inrättningar där man kan få sig ett närgånget möte med den söta fåglarna.
Tori no Iru Cafe
Fågeltemat verkar vara hett i Japan och förutom pingviner är även ugglor något som japanerna gillar. Uggle-caféer är på uppgång och det är inte svårt att hitta ett om man letar i Tokyo eller Osaka. Men det är faktiskt inte bara på de japanska öarna man gillar natt-fåglarna. I London hade man en pop-up bar med ugglor i slutet av mars. Baren som bara var öppen mellan 20:30 och 02:00 hade som mål att samla in pengar för att rädda landets uggle-bestånd.
Robo Cafe i Osaka
Robotar kanske inte riktigt kvalar in som djur, men det är ändå en så pass udda Café att det får vara med. I Japan (var annars) finns det otaliga exempel på robot-caféer och här är det automatiserad/robotiserad serveringspersonal som gäller.


